Hírek

< Előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Következő >

BBC News: brit és argentín felmérések

2004-10-27 09:51:49

A napokban egy igen figyelemreméltó cikkek jelentek meg a BBC News oldalán, amelyek talán kicsit mást fényt vetnek edutainmenttel kapcsolatos próbálkozásainkra: úgy tűnik ismét nyitott kapukat rugdosunk...
tovább...

Előadásunk az Agria Media 2004 konferencián

2004-10-26 12:41:21

Felkerült a letöltések közé az Agria Media 2004 konferencián tartott előadásunk, melynek címe "Első lépések az edutainment felé". A diák alatt olvasható a prezentáció szövege is! Letölthető innen!



tovább...

A szerkesztő büszkesége

2004-10-25 13:54:10

Abban a megtiszteltetésben van részem, hogy részt vehetek Espen Aarseth dán játék-kutató téli háromnapos PhD kurzusán, melynek címe Game Studies - The Early Years. Természetesen a kurzusról a ludologia.hu-n is beszámolok majd, illetve van esély arra, hogy néhány video-interjúval is színesítjük az olvasottakat! tovább...

Kína - már ott is tudják...

2004-10-25 13:27:46

Az origo Techbázis hírei közt találtuk azt az információt, miszerint Kína kormánya a ChinaJoy nevű kiállítás után bejelentette: 242 millió dollárnak (c.a. 50 milliárd forintnak) megfelelő összeggel kívánják támogatni a hazai játékfejlesztést az elkövetkező években. Pletykák szerint közel száz online játék fejlesztését tervezik a következő négy évben! tovább...

Cikkünk az Oktopuszon

2004-09-13 15:59:06

Megjelent a "A hamvába halt edutainment" című esszém az Oktopuszon! A magyarországi e-learning legátfogóbb és naprakészebb portáljának megkeresésére írt cikkben a szokásos kritikai hangvétellel nyilakozom a játékkultúráról, az egyetemekről, és a politkáról. tovább...

Kérdőív a játékok pszichológiai hatásáról

2004-09-13 15:13:11

A számítógépes játék pszichológiai hatásait méri fel kutatásában Józsa Balázs, a Debreceni Egyetem végzős hallgatója! Akik szeretnék segíteni a munkáját, a kérdőívét itt találják! tovább...

GDC konklúzió

2004-03-31 08:17:37

David a buzzcut.com-ról kigyűjtötte a GDC konferencia legemlékezetesebb idézeteit. Aki pedig David személyes benyomásaira kíváncsi, az szintén elolvashatja ezt az oldalán


tovább...

Videójáték iskola

2004-03-24 23:56:27

A Wall Street Journal cikke szerint az Electronic Arts 8 millió dollárral támogatja a Dél-Kaliforniai Egyetem Film és televízió szakát, azzal a céllal, hogy ott három éves képzés keretében videójáték designt oktassanak. Mivel a játék-designerekre egyre nagyobb szükség van, egyre nagyobb a verseny köztük, már az egyetem évei alatt ki akarják képezni, és nem utolsósorban kiválogatni a jövő játék-tervezőit. Az egyetem képzése leginkább a játék-mechanikai és tartalomfejlesztési aspektusokra koncentrál.

tovább...

Frasca képei

2004-03-24 23:40:03

Gonzalo Frasca néhány képpel örvendeztetett meg bennünket, amelyek a GDC 2k4-en készültek. Vérzik a szívem, hogy nem lehetek ott. Másfelől jó érzéssel tölt el, hogy a büszkén mutogatott First Person című könyv április közepén már az én polcomon is ott figyel! ;-)


Szintén olvashatunk a GDC-ről a Buzzcut.com-on is, ahol David a "Komoly játékokkal" kapcsolatos véleményének adott hangot. Nos lehet vele vitázni, egyetérteni, tény, hogy a "komoly játékok" koncepciója egyre erősebbé - bár nem arányosan tartalmasabbá - válik.

tovább...

Mélyvíz

2004-03-20 12:20:59

Megjelent az Armchair Arcade második száma, amit Hajdú Zoltán kolléga az EJME (Elektronikus Játékkultúra Magyarországi Egyesülete) elnöke már át is konvertált PDF-be.


Örömhír, hogy Theodore Reiker kolléga - Magyarország - tudomásom szerint - egyetlen játéktörténésze - két hónapon belül egy kétkötetes könyvvel örvendeztet meg bennünket, amely videójátékok, és a játékgyártás történetét dolgozza fel. A mű címe Videójáték védák lesz.


Holnaputántól GDC 2004 konferencia, amiért vérzik a szívem, hogy nem lehetek ott... Ha valaki szponzorálna így az utolsó pillanatban... mindenki ott lesz, aki számít, és én tényleg seperc alatt össze tudok pakolni!

tovább...

Kína és az on-line játék

2004-03-20 11:57:23

Nem túlzás azt mondani, hogy az on-line játék a számítástechnika, sőt az információs társadalom legdinamikusabban fejlődő területe. Azonban ami Kínában zajlik napjainkban, az már egyenesen extrémnek mondható. A HWSW cikke bepillantást enged a Kínai net-cafék, és on-line játékok világába.


P.S: Bocs a ritka frissítésért, de jelenleg épp Magyarország online játék piaciának fellendítésén dolgozom!

tovább...

Az IGDA hírleveléből

2004-03-17 08:56:20

Az IGDA hírlevelében többek közt az alábbiakról olvashatunk:

Megszültetett Játékfejlesztők díjának jelölt listája. (Én a Prine of Persiának drukkolok)

Ha valakit komolyabban érdekel az IGDA munkája, ajánlom figyelmébe az IGDA éves jelentését

Az IGDA Elefántcsonttornya ezúttal a játék-fejlesztők és a kutatók kapcsolatát firtatja

A Culture Clash rovatban a Nemre érézkeny játék-designról olvashatunk.
tovább...

Oktopusz hírek

2004-03-17 01:19:21

Az Oktopusz - leánykori nevén Coedu - hírei közt egy igen érdekes beszámoló található az MIT know-how-ra épülő Making History játékról. A fejlesztő Muzzy Lane csapat olyan háborús játékot fejleszt ugyanis, amely célzottan a hallgatók lexikális tudásának növelésére, az órai munka megalapozására épít. Reméljük sikerül nekik, velem együtt ugyanis már igen sokan várunk a "nagy áttörésre" ezen a fronton.

tovább...

Frissülés a NonHypeon

2004-03-12 22:18:26

Először arra gondoltam, hogy csemegézve az ott megjelent új linkekből beteszek pár erőteljesebben ludológiai hivatkozást, végül arra jutottam, hogy Reiker kollégával szemben is sokkal etikusabb megoldás, ha ezt a tartalmában igen gazdag oldalt "egyben" reklámozom a ludologia.hu-n.

tovább...

:(

2004-03-11 22:58:34

Offtopic, de... részvétünk a madridi robbantás során elhúnytak hozzátartozóinak... :(

tovább...

back in biz

2004-03-08 00:03:06

Kicsit visszatérve... nos a gépemen cseppecskét rendet rakva találtam 16 megabytenyi ludológiai anyagot, amiket az elmúlt két-három hónapban töltöttem le - sajnos már nem emlékszem honnan. Szinte mind angol nyelvű egy oldalas rezümétől negyven oldalas kutatási beszámolóig van közte minden. Ha van akit érdekel, a korlátozott tárhely miatt egymást váltva fel-fel pakolgatom őket rövid annotációval.


Gyors olvasnivalóként addig is két link két értékesnek tűnő íráshoz: az első egy cranky user nevű lap egy oldala, ahol ergonómiai fejtegetéseket olvashatunk, a másik pedig a megújult designnal jelentkező Ludonauták honlapján található MMORPG-gazdaság című írás. Szerintem érdemes rájuk pillantani :)

tovább...

Fizessünk elő a New York Timesra!

2004-02-27 00:56:21

Nem is tudtam, hogy online, ingyen is meg lehet rendelni a New York Timest, így most duplán boldog vagyok, hogy az Amerikában és Európában egyaránt egyre nagyobb teret hódító ludológiáról olvashattam a hasábjain! :-)


Szegény Frasca, bár ő jobban örült volna, ha a ludológia fogalmat az ő szájíze szerint értelmezte volna a nagyvilág, úgy tűnik, minden akadémiai és privát tiltakozás ellenére, ez a fogalom végleg ráragad a játék-kutatókra! :-)) tovább...

A videojátékok szaksajtója

2004-02-25 00:41:15

Nemrégiben egy igen izgalmas olvasmányt kaptam egy ifjú hazai kutató tollából. A mű beadandó dolgozatként készült, de - véleményem szerint - jócskán túlnőtt az eredeti feladaton! Megtalálható a hazai tanulmányok letöltései között!

tovább...

Ergonómia a játékplatformokon

2004-02-24 01:07:54

Hosszú idő óta az első olyan cikk, amelyet olyan mohón olvastam, mint mikor túróstésztát eszem tejföllel, és jóó sok tepertővel ;-) Ebben a zseniális cikkben David, a buzzcut.com oldal szerkesztője a PC és a konzolok ergonómiai összehasonlításából kiindulva teszi fel a kérdést: melyik a legintimebb játékplatform? Mikor élhetjük magunkat igazán a játékba - PC-n, vagy a PS2-nk mellett? Mely játékműfajok mennyire élvezhetőek az egyes hardverek segítségével? - kérdések, amelyeket magam is feltettem a két Teó PS2-s őrületén elmerengve ;-)


No és persze jó pap is holtig tanul - íme egy rövid esszé a ludológia fogalom eredetéről és mai továbbéléséről, Jesper Juul tollából, amelyből megtudhatjuk, hogy tulajdonképpen a ludológia fogalom - mint minden más nagyszerű találmány a világban - magyar eredetű! ;-)


Mi lenne a világgal nélkülünk??? tovább...

Franciaország után a Norvég kormány is beszáll

2004-02-22 20:51:39

A nyár folyamán a vezető hírek közt szerepelt, hogy a francia kormány anyagilag is támogatta a játékgyártó műhelyeket. Most a norvégok szálltak be hasonó módon: a Norvég Film Alapítvány részfinanszírozza ugyanis a Dreamfall című játék készítését, mely a "The Longest Journey" című alkotás folytatása. A kezdeményezés azért is kapott különösen nagy figyelmet, mert a szakértők egyben a játékgyártás új finanszírozási modelljét üdvözlik benne!
tovább...

Játéktudományos hírecskék

2004-02-20 00:42:47

Szintén Frasca oldaláról... Mia Consavalo elindította bloggeroldalát, ahol a csalásról olvashatunk értékes gondolatokat! :)


Újabb cikk az elefántcsont toronyból - különösen az EJME tagok figyelmébe. A játéktudomány, és a játékipar kapcsolatát firtatja ;-)


Végül néhány gondolat a független fejlesztők nehézségeiről, illetve a játékforgalmazó cégek terjeszkedéséről...


tovább...

Politikai játékok - végre valami élvezetes!

2004-02-20 00:32:49

Megvallom, sokáig szkeptikus voltam Frasca retorikai játékokról vallott nézeteivel szemben, de a Bush Shootout című játék meggyőzött... lehet ebben valami. - Bár a játékot elég könnyű végig játszani, szerintem lebilincselő hangulatú, egy próbát mindenképp megér! ;-)

tovább...

Eltűnő Stigma

2004-02-15 12:05:45

A Detroit News egy igen érdekes cikket közölt le a ludológia jelenlegi állapotáról, a játékok-kutatás stigmatizáltságának eltűnéséről ;-) tovább...

A Ludology.org ismét pörög

2004-02-13 00:13:23

A Gonzalo Frasca és a ludology.org honlap magához tért. Míg az utóbbi napokban elsősorban konferenciákra hívta fel a figyelmet – úgy tűnik a 2004-es év valóságos konferencia-dömpinggel kecsegtet – ma néhány még izgalmasabb hírt is olvashatunk!



tovább...

Horror - vélemény, amit jobb lenne elhallgatni

2004-02-02 01:28:39

Nos, ma minden erőmet összeszedve leültem a House of the Dead című játék alapján készült film elé. Végignéztem ugyan, de sajnálatosan semmi pozitívumot nem tudok róla mondani, ez a mű egyszerűen szemét... a videójátékok és a mozi kapcsolatának amúgy is rögös kapcsolatát ez az alkotás mélypontra küldte. K.O.


tovább...

Az olvasás szerelmeseinek

2004-02-02 01:16:02

Valahogy kimaradt... de ma véletlenül rátaláltam, és ezért gyorsan megosztom kedves olvasóközönségemmel: a DigiPlay Initiative honlapon egyebek mellett játék-tudományos írások terjedelmes bibliográfiáját találjuk. Bár az összegyűjtött könyvcímek nem túl frissek, ha valakit komolyan érdekel a játék-kutatás néhány kihagyhatatlan klasszikust azért fellelhet itt!

tovább...

Munkatárs kerestetik!

2004-01-30 23:43:51

A ludonauták úgy tűnik nem tudják tartani a lépést látogatóik elvárásaival, így külső munkatársakat keresnek ludológiai érdeklődéssel. Ha kedvet kaptatok egy klassz honlap cikkeinek (angol nyelvű) szerkesztéséhez, írjatok mailt Walter Kim részére! tovább...

Elektronikus Játékkultúra Magyar Egyesülete

2004-01-30 23:35:32

Ma végre megalakultunk!


Kevesen vagyunk...

Sokfélék vagyunk...

De egy a célunk: a magyar videójátékok kultúrájának ápolása!

tovább...

A 2003. év játék-statisztikái

2004-01-29 22:38:47


Az "Entertainment Software Association" ESA legfrissebb jelentésében átfogó képet kaphatunk az amerikai játékpiac jellemzőiről. Ellentétben a zene- és filmipar nehézségeivel, a játékeladások nőttek, és az Egyesült Államok 2003-as játékforgalma átlépte a bűvös 7 milliárd dolláros határt.

tovább...

Olvasnivalók röviden

2004-01-29 01:42:31

Egy "régi" bookmark nyomán eljutottam a SCAN című online folyóirat 2004 januári számához, amelyet idő hiányában még nem sikerült átnéznem, annotálnom, ám mindenképp figyelemre méltó kezdeményezésnek tűnik. A 2003-ban Sydneyben megtartott Ludic Moments, illetve Plaything konferenciák néhány izgalmas előadásának írott anyagán túl, beszámolók, interjúk olvashatók.


Továbbra is parázs viták folynak a Ludonauták honlapján, ahol jelenleg épp a videójátékokba ékelt mini-játékokat vesézik ki.


Gonzalo Frasca honlapján, a ludology.org-on érdekes felhívás olvasható: szerzőket keresnek a First Person Reader című kiadványhoz. A jelentkezések határideje március 29, így aki belevágna, annak még éppen marad ideje a felkészülésre!


... hogy Mátrix2-sen fejezzem be soraim: to be continued! tovább...

Ludonauták honlapjai

2004-01-27 01:24:38

"Kik vagyunk - ezt kérded? Ludonauták vagyunk, és segíteni jöttünk!"


így kezdődik a január 16-án nyílt Ludonauták honlapja". Az oldalon jónéhány érdekes kérdésről nyílik vita. A szerzők közt épp van filozófus, nyelvész, játék-író, és fejlesztő is. A témák izgalmasak - olykor magam sem tudtam megállni hozzászólás nélkül! Mindenkinek melegen ajánlom!


Egy másik honlap gazdája egyszerűen csak "A ludológusnak" nevezi online blog-oldalát, amely szintén izgalmas olvasmányokat, és potenciális vitákat tartogat. Jesper Juulről van szó, aki bár játék-kutatói berkekben már igen jónevű szakembernek számít, PhD.-ját idén január 16.-án védte meg! Gratulálunk hozzá!
Ha valaki közelebbről meg szeretne ismerkedni a dán játékkutató iskolával - melynek Dr. Juul is oszlopos tagja -, érdemes ellátogatnia a Koppenhágai IT Egyetem Számítógépes Játék Kutató Központjának publikációs oldalára . Itt aztán akad olvasnivaló!


Végül csak ajánlás szintjén említeném meg az Armchair Arcade nevű online magazint, amely szintén izgalmas témákkal gyarapítja az újabban amúgy is egyre gazdagabbá váló ludológiai tudományos életet


tovább...

Nem vagyok egyedül!

2004-01-26 23:58:19

Kedves Olvasóm!


Engedd meg, hogy ostorozzalak, amiért nem írsz nekem levelet, nem szólsz hozzá hónapokkal ezelőtti beírásainkhoz a fórumban, sőt még a hírekről se mondasz véleményt! Engedd meg, hogy morogjak, amiért elhitetted velem, hogy egyedül vagyok eme kis országban, akit a mindennapi Counter-Strikeon túl is érdekel a játékok világa!
Kedves Olvasóm akár tudatosan, akár tudattalanul hintetted el bennem a magány mardosó érzését, most örömmel jelentem: NEM VAGYOK EGYEDÜL!


Köszönetet szeretnék mondani Theodore Reikernek, aki poénból bepötyögve a "ludológia" szót (Gonzalo Frasca ludology-jának magyar fordítása), rámtalált, és a rég elfeledett kérdőívemet kitöltve, - jogos kritikáival - felrázott téli álmomból!


Köszönet neki azért, mert hirtelen kapcsot képzett köztem, és egy létező, ám általam nem ismert társaság közt, akik épp oly elhivatottak a játékok ügye iránt, mint én voltam e honlap indulásakor


Köszönet továbbá azért is, mert kimagasló színvonalú honlapja láttán visszatért munkakedvem!


Köszönöm Teó!

tovább...

Boldog Új Évet!

2004-01-22 01:20:44






Minden kedves olvasónknak boldog új évet kívánunk!


Kicsit eltűntünk, de nem szűntünk meg. A mai nappal frissült a letöltések rovat, immáron az összes letölthető dokumentum az uw szerverén található! Új letöltésként megtalálható a Mark J. P. Wolf "Genres and the Video Games" című írása, amely nyomtatott formában a "The Medium of the Video Game" című könyvében található. Erre némiképp reakcióként született írásunk a "A számítógépes játékok műfajai" címet viseli, és a hazai tanulmányok közt található.


Anyagainkat jóhiszeműen publikáltuk, nem kívánunk sérteni senki szerzői jogait! Ha valaki mégis úgy érzi, hogy az általunk közre adott anyagát nem kívánja ilyen módon a nyilvánosság elé tárni, kérjük jelezze felénk, és mi postafordultával eltávolítjuk azt!


tovább...

Októberi hírek

2003-10-21 09:46:54

A ritka frissítés hátránya, hogy egy idő után igen sok információ gyűlik össze, melyet ilyenkor a kedves felhasználó nyakába zúdítunk:


- Az olasz ludologica projekt keretében ismét társszerzők kerestetnek a videogames d'autore sorozat legújabb számaihoz. A két feldolgozandó téma: "Civilization and its discontents. Virtual history. Real fantasies”, illetve “Free Kick. Understanding Simulated Soccer”. A szerzpk jelentkezését 2004 január 31-ig, illetve február 15-ig várják!


- Jött és - sávszélesség hiányban - bukott a Newgaming projekt, amelyről korábban már hírt adtunk. Az oldalon mindössze a szeptember 12.-e című szimuláció található meg, amely egy nagyon egyszerű, de valóban elgondolkodtató mű. Ne kíméljük a szerzők sávszélességét, megéri.


- Újabb női téma: megjelent Sheri Garner Ray Gender Inclusive Game Design: Expanding the Market című könyve. Sheri a Sony Online Entertainment játék-tervezője, tíz éve foglalkozik játék tervezéssel. A női nem kérdését a videójátékok piacán évek óta, különféle szervezeteknél, konferenciákon képviseli. Új könyvében arról a furcsa helyzetről ír, hogy az online játékok eseti felhasználói között 70 %-ban vannak nők, míg 52 %-uk rendszeres Internet felhasználó, ehhez képest a mai játékok fő célcsoportját mégis a 13-25 éves férfiak alkotják. Az írás legfontosabb témái:

- Hogyan készítsünk szélesebb tömegek által fogyasztható játékokat?

- Melyek a nemi faktorok a játék-tervezésben? Hogyan lehet rájuk hatni?

- Melyek a női és férfi játék-kritériumok - technológiai és tartalmi szempontból?


- Az MIT fenegyerekei újra támadásba lendültek és elindították az Education Arcade projektet melynek célja összehozni a játéktervezőket, kiadókat, egyetemi szakembereket, oktatókat, és törvényhozókat a játékok és az oktatási célú felhasználásval kapcsolatos kutatásokhoz. A projekt első konferenciája jövő májusban lesz Los Angelesben.


- Végül egy érdekesség a "hardcore tudomány világából":

- A pók- és tériszonyt is gyógyítják a számítógépes játékok tudósít a CNN. A Quebeci Egyetem Cyberpszichológusai szerint a Half Life, és az Unreal Tournament sikerrel veheti fel a harcot a különféle fóbiákkal azáltal, hogy egy - ma már elavultnak számító - PC, és egy VR sisak segítségével olyan valóságot szimulálnak a pacienseknek, amelyek által hozzászokhatnaka szédítő magasságokhoz, vagy éppen a pók hálók közelségéhez. Ez a megoldás ma már olcsó, és - a kutatók szerint - rendkívül hatékony!
tovább...

Steam - Az online gaming történelmi pillanatai

2003-09-18 01:28:45

Szégyen gyalázat, hogy mindeddig nem esett szó a Steamről, a Valve új tartalom-szolgáltatásáról. Pedig - ha másért nem - a ma Magyarországon legtöbbek által játszott on-line játék - a Counter-Strike - legújabb 1.6-os verziója is e projekt keretében kerül a felhasználókhoz. Jól jegyezzük meg ezt a nevet, mert még igensokat fogunk róla hallani! Jelenleg úgy tűnik, hogy a játékok és az Internet közös történelmének egyik legnagyobb durranása várható az elkövetkezendő hetekben, hónapokban...

tovább...

Isten és a játékok

2003-09-17 08:41:32

A nyár egyik legérdekesebb, gondolatébresztő cikke éppen augusztus 20.-án jelent meg az MSNBC News holnapján. A címe: Isten a konzolban. A szerző némi játéktörténeti elemzésen keresztül mutatja be a keresztény játékokat, illetve játék-kritikákat, másfelől összegzi a Buzzcut.com oldalon megjelent merész teológiai - filozófiai írást!

Tud valaki olyan anyagot, amely a magyarországi egyházak játékokkal kapcsolatos attitűdjeiről szól? tovább...

Új őrület: Newsgaming

2003-09-16 23:22:58

Az, hogy bizonyos politikai és gazdasági események, jelenségek megihletik az írókat, művészeket, filmeseket a világ legtermészetesebb dolgának számít. Ha azonban az aktuális híreket viszi valaki színpadra / filmre, már jóval merészebb vállalkozásnak tekinthető.

Mit mondanánk akkor, ha valaki azzal az ötlettel állna elő, hogy a játékosként magunk is belebújhatunk egy scenario erejéig egy irakban harcoló szövetséges, esetleg egy Al-Kaida terrorista bőrébe, és az éppen aktuális hírek eseményeit élhetnénk át szemszögükből? Vagy mit szólnánk ahhoz, ha a világgazdasági eseményeket egy Sim-City típusú játék során élhetnénk át: politikai vagy gazdasági döntéshozóként reagálva az tőzsdei árfolyam-ingadozásokra, vagy épp az adótörvények módosítására.

Legfrissebb honlap ajánlatunkban ilyen kezdeményezésekkel ismerkedhettek meg:
A Kuma Reality Games szoftverével a világ aktuális háborúit élhetjük át otthon karosszékünkben.
A Newsgaming oldalon pedig a jövő héttől válik elérhetővé az aktuális gazdasági és politikai események szimulátora.

Vélemények? ;) Szerintem ez már beteges...

tovább...

A legbefolyásosabb játékok

2003-09-16 09:00:42

A Georgia Institute of Technology laboratóriumában érdekes listát készítettek minden idők "legbefolyásosabb" játékairól, amelyek műfajt teremtettek / új értékeket hoztak a számítógépes játékvilágba. Érdemes végigböngészni, sok helyütt úgy érzem kimaradtak igazi "korszakalkotó játékok"! A lista elérhető itt!

tovább...

Videójátékok az e-oktatásban

2003-07-28 20:37:02

Mindig vérzik a szívem, mikor számítógépes játékokról szóló felmérések beszámolói látnak napvilágot. A Coedu e-learning portál információi között ma egy ilyen hírrel találkoztunk!


Úgy tűnik, a világ minden pontján egyszerre ismerték fel: az e-learning új iránya a játékok felé mutat.
tovább...
< Előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Következő >